- Strona główna
- Blog AgendaPro Estetyka
- Jakie problemy można mieć, gdy ...
Podczas procesu wdrażania oprogramowania Beauty Center często zdarza się, że z różnych powodów pojawiają się problemy lub trudności.
W moim wieloletnim doświadczeniu w AgendaPro jako współzałożyciel, oraz Client Manager, wdrożyliśmy oprogramowanie w ponad 2 198 ośrodkach (w samym 2019 roku wdrożyliśmy oprogramowanie w 1 658 ośrodkach) i prawda... widziałem już wszystko.
Większość wdrożeń kończy się sukcesem, a Centra Estetyczne widzą korzyści już w pierwszych miesiącach wdrożenia, ale... nie wszystko co się błyszczy jest złotem. Prawdą, której wielu nie chce powiedzieć, jest to, że wdrożenie oprogramowania wymaga naszego najcenniejszego dobra, naszego czasu, i że czasami nie wszystko idzie gładko, a ja powiedziałbym, że nie poświęcenie niezbędnego czasu jest problemem, który powoduje niepowodzenie wdrożenia.
Proces przyjęcia na pokład
Proces onboardingu Centrum Estetycznego (rozumiem przez to start-up) wymaga ekskluzywnego czasu i zaangażowania całego zespołu, który obejmuje:
-
Właściciel lub administrator: Kluczowe jest, aby proces był prowadzony bezpośrednio przez Ciebie, aby wyrównać motywację wszystkich w dążeniu do osiągnięcia korzyści z oprogramowania. Bez wsparcia liderów centrum urody bardzo trudno o powodzenie projektu.
-
Recepcjoniści: Są oni głównymi użytkownikami oprogramowania, więc ich gotowość do zmiany sposobu, w jaki obecnie pracują, w celu uproszczenia codziennych zadań w krótkim okresie jest kluczowa. Widziałem, że pierwszy tydzień może być bardzo trudny, dokonanie rezerwacji po raz pierwszy, gdzie wszystko jest nowe, wymaga czasu, ale w krótkim okresie proces staje się prosty, a oprogramowanie będzie ich najlepszym towarzyszem.
-
Współpracownicy: Wsparcie wszystkich pracowników ośrodka odgrywa fundamentalną rolę w uzyskaniu najlepszych efektów z oprogramowania. Po recepcjonistce, współpracownicy będą drugimi najbardziej aktywnymi użytkownikami oprogramowania, dlatego tak ważne jest, aby z niego korzystali i rejestrowali wszystko w systemie.
Teraz załóżmy, że wszystko idzie dobrze, a my dostajemy motywację całego zespołu z wdrożeniem, i wkładamy cały nasz osobisty wysiłek dla sukcesu projektu, nawet tak, są 2 problemy, które widziałem w tych latach, które mogą sprawić, że projekt nie powiedzie się.
- Usability
- Brak funkcjonalności
Według informacji, które zebrałem z 1 658 ośrodków, które wdrożyliśmy w 2019 roku, projekt może upaść średnio w 26 dniu od go-live z powodu usability.
Co oznacza porażka użyteczności?
Widziałem to wiele razy i oznacza to, że czasami niektórzy użytkownicy są niewygodni ze sposobem obsługi platformy. Na przykład sposób dokonywania rezerwacji lub wizyt, rejestrowania płatności lub śledzenia postępów pacjenta w rejestrze pacjentów.
Z mojego doświadczenia wynika, że cierpliwość jest najlepszym sposobem na pokonanie bariery użyteczności. To jest dosłownie jak nauka obsługi Excela, czy Worda, na początku jest to trudne, ale po próbach, próbach i próbach staje się to naturalne.
Teraz kompilując to co zrobiliśmy, jak na razie idzie nam nieźle, 1) zakontraktowaliśmy oprogramowanie dla salonu kosmetycznego, 2) po tym udało nam się zmotywować cały zespół przy projekcie, oraz 3) pokonaliśmy barierę użyteczności.
Więc pytanie brzmi: Czy jestem pewien, że teraz nie będzie problemów?
Prawda, i wybaczcie mi szczerość, jest taka, że wciąż istnieje przeszkoda do pokonania, a nazywam ją brakiem funkcjonalności.
Brak funkcjonalności
Z naszego doświadczenia wynika, że brak funkcjonalności oznacza, że oprogramowanie nie spełnia niektórych podstawowych potrzeb Ośrodka. Może się okazać, że potrafi on wykonać wiele funkcji, ale może nie być w stanie wykonać 2 lub 3 głównych funkcji, dla których oprogramowanie zostało zakontraktowane.
Na przykład, jeśli ośrodek ma określony sposób pracy, w którym zabiegi są opłacane z góry i tylko płatne sesje mogą być zaplanowane, ale oprogramowanie nie pozwala na to.
Dlatego moja rekomendacja, to nie szukanie oprogramowania, które ma mnóstwo nieistotnych funkcjonalności, ale na podstawie tego, jak działa/pracuje mój salon, szukać oprogramowania, które spełnia te potrzeby. Najważniejszą rzeczą, jaką zaobserwowałem przez lata, jest to, że porażki w onboardingu z powodu "braku funkcji" można uniknąć jeszcze przed zawarciem umowy, robiąc odpowiedni research na temat oprogramowania.
Lista kontrolna dla wdrożenia oprogramowania
W oparciu o powyższe oraz moje doświadczenie we wdrażaniu i onboardingu, opracowałem listę kontrolną z następującymi zaleceniami przed zakupem oprogramowania dla salonów kosmetycznych:
Lista kontrolna do wdrożenia oprogramowania:
- Upewnij się, że spełniasz minimalne wymagania:
- 1 Komputer lub smartfon
- Połączenie z Internetem
- Ocena moich potrzeb:
- Wymień główne potrzeby mojego Centrum Urody
- Uszereguj potrzeby od najważniejszej do najmniej ważnej
- Wybierz z listy 3 największe potrzeby
- Ocena alternatywnych rozwiązań w zakresie oprogramowania:
- Określenie różnych alternatywnych rozwiązań na rynku
- Oceń każde oprogramowanie i zobacz, czy spełnia 3 najważniejsze potrzeby mojego salonu.
- Poproś o demo, aby wizualnie sprawdzić działanie tych 3 funkcjonalności.
- Optuj (wstępnie) za alternatywą, która najlepiej pasuje do mojego biznesu.
- Planowanie rozpoczęcia działalności:
- Poproś firmę produkującą oprogramowanie o plan rozruchu.
- Zażądaj od firmy produkującej oprogramowanie szkolenia i kosztów rozruchu
- Optuj (wstępnie) za alternatywą, która najlepiej pasuje do mojego biznesu.
- Poświęcenie czasu osobistego:
- Poświęcenie projektowi co najmniej 1 godziny dziennie mojego osobistego czasu przez pierwsze 2 tygodnie od uruchomienia.
- Motywuj cały zespół i angażuj go w sukces projektu.
Wreszcie, jeśli zastosujesz się do zaleceń, masz duże szanse na udane wdrożenie oprogramowania i będziesz miał niesamowite korzyści z tych systemów. Gorąco polecam i warto się postarać!
Życzę powodzenia w poszukiwaniu oprogramowania do salonu kosmetycznego oraz wielu sukcesów w realizacji. Jeśli masz jakieś pytania, zostawiam Ci mój prywatny e-mail, abyś mógł mi przesłać swoje wątpliwości julio@agendapro.com